AlkohollobbynDärför vill svenska alkoholjätten ha gårdsförsäljning

The Absolut Company har bildat en ny lobbyingorganisation, ”Sveriges Producenter av Alkoholdrycker”. Gårdsförsäljning är ett av målen.

21 september 2020

Lobbyinggruppen har skrivit till den svenska regeringen att de gärna vill ta plats i en eventuell expertgrupp om gårdsförsäljning. Det visar mejl som IOGT-NTO har begärt ut. Flera andra organisationer där Absolut ingår har också intresserat sig för att opinionsbilda kring gårdsförsäljning.

Gårdsförsäljning kallas ett förslag om att det ska bli lättare för de som producerar alkohol att få sälja sina produkter direkt till konsumenter i anslutning till där alkoholen tillverkas. Oftast framställs det som ett initiativ för en levande landsbygd trots att de flesta alkoholtillverkarna har sina anläggningar i städerna.

Men varför intresserar sig en alkoholjätte som The Absolut Company för detta?

Om monopolet skulle avskaffas eller luckras upp genom gårdsförsäljning så är det de stora aktörerna som Absolut som vinner i längden. Att små producenter, som antas vara vinnarna, faktiskt vill ha gårdsförsäljning är inte alls självklart. Till exempel har ett flertal mindre aktörer gått samman och bildat Gårdsförsäljning.info, som motsätter sig gårdsförsäljning, eftersom de vill bevara ”den svenska modellen med kontrollerad försäljning och likabehandling av ursprung”.

Det finns inget som säger att det bara skulle vara småproducenter skulle kunna sälja sina produkter vid sina gårdar och fabriker. Även Absolut skulle kunna sälja direkt till konsumenter om gårdsförsäljning blir verklighet.

– Besökscentret i Åhus tar emot omkring 50 000 besökare på ett år. De som jobbar där tycker det är jobbigt att förklara, särskilt för utländska besökare, att de inte får köpa med sig en flaska hem utan måste gå till Systembolaget, säger Fredrik Borelius, ordförande i Sveriges Producenter av alkoholdrycker och anställd på The Absolut Company till tidningen Accent.

Absolut Vodka är det femte största spritvarumärket i världen och ägs av Pernod Ricard som är världens näst största producent av vin och sprit.

Gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning har redan utretts två gånger och enligt de tidigare utredarna går det inte att kombinera gårdsförsäljning med det svenska alkoholmonopolet. Det är sedan tidigare bestämt att gårdsförsäljning av alkohol ska utredas en tredje gång inom snar framtid.

Jens Wingren
motdrag@unf.se