1. Gör allt via ”kanaler”
Insistera på att göra allting via ”kanaler”. Tillåt inga genvägar för att genomföra beslut.
2. Håll tal
Prata så ofta och så länge som möjligt. Illustrera dina poänger med långa anekdoter och personliga erfarenheter.
3. Ifrågasätt lämpligheten
Återkoppla till tidigare mötens beslut och försök att ifrågasätta lämpligheten.
4. Oroa dig för lämpligheten
Ställ alltid frågan om ni har tänkt efter ordentligt om det faller under föreningens eller organisationens policy.
5. Arbeta långsamt
Arbeta långsamt och så ineffektivt som möjligt.
6. Ta upp irrelevanta saker
Ta upp irrelevanta saker så ofta som möjligt, allt för att avleda från sakfrågan.
7. Hacka på formuleringar
Hacka på formuleringar i uttalanden, protokoll och beslut.
8. Tillsätt kommissioner för vidare utredning
Så ofta som möjligt, tillsätt kommissioner för vidare utredning och övervägning. Försök att göra kommissionerna så stora som möjligt, aldrig mindre än fem personer.
9. Uppmana till försiktighet
Påminn dina medarbetare om att undvika att hasta sig genom beslut som kan leda till skam och svårigheter senare.
10. För inte kunskap vidare
Lär aldrig ut dina lärdomar och erfarenheter till nya medlemmar eller medarbetare.
11. Håll så många möten som möjligt
Håll framförallt möten när det finns mer akut jobb att göra.
12. Fördela arbete till ineffektiva medlemmar
Se till att de viktigaste jobben fördelas till de mest ineffektiva medlemmarna eller medarbetarna.
UR SIMPLE SABOTAGE FIELD MANUAL. OFFICE OF STRATEGIC SERVICES. 1944. KÄLLA: CIA.GOV