Jag skiter i julen. Jag struntar i påsken och jag skippar utan problem midsommar – ge mig hellre Eurovision Song Contest med glitter, spex och låtar som får en att höja ögonbrynen och få ståpäls på armarna. Det är vad jag kallar högtid. Och just årets Eurovision har varit en högtid med skyhöga förväntningar till följd av att bottenåret 2020 inte bara ställde in jobb för oss vanliga människor, utan också hela Eurovision. Som plåster på såren fick några av de akter som skulle uppträtt ställa upp med nya låtar i år, däribland isländska Daði og Gagnamagnið med nya låten 10 years.
Jag ÄLSKAR (notera versalerna) Dadi och hans band. De är så coola, quirky och verkar genuint bry sig om den musik de producerar. Låten Think About Things som de skulle tävlat med förra året blev en massiv hit och det är någonstans där jag tror det gick snett. Jag kunde nästan se hur kapitalismens vassa klor sjönk in i deras lemmar och började förgifta dem långsamt. Branding! Skapa ett varumärke! Unique selling point! Pengar, pengar, pengar! De tecknade pixelansiktena som pryder deras tröjor finns nu på allt man kan köpa för pengar. Inte bara på tröjor, koppar och nyckelringar – utan även på öl med fem procents alkoholhalt.
Japp, du läste rätt. Alkoholreklam från ett isländskt pop-synth-band. Det gör mig så besviken. Går ingenting längre säkert från alkoholföretagen? Det är så klart smart att marknadsföra sig själva så hårt under världens största reklamjippo, men kom igen – varför just alkohol?
Bandet kan omöjligt ha missat att de har lockat till sig en stor skara fans som inte nått myndig ålder. De måste också veta att en neonturkos burk med söta tecknade ansikten inte direkt skriker “Inte för barn!”. Jag tycker att det i hela taget är oansvarigt att göra alkoholreklam, men speciell när man lägger upp den på sina omåttligt populära sociala medier som följs av många barn, barn från hela Europa.
När dessutom svenska kommentatorn Edward af Silén presenterade 10 beers, som ölen heter, mitt under direktsändning framför miljoner svenska tittare sa han ”Dadi har förresten en egen öl hemma på Island, gissa vad den heter? 10 beers!” Varpå Christer Björkman svarade ”Så klart den gör.” och skrattade. En oskyldig kommentar, kanske vissa tycker. Glasklar alkoholreklam på public service bästa sändningstid, tycker jag.
Jag älskar fortfarande Dadi och hans band, dock med lite EFTERTANKE (notera versalerna) denna gång. Jag tycker att deras musik är innovativ, mysig och cool. Jag tycker att de verkar vara bra personer. Men har de koll på sitt inflytande och ansvaret som kommer med det? Nej jag tycker inte det.
Jag kommer fortfarande att se på deras konsert i Stockholm nästa vår och jag hejade på dem i Eurovision, men känslan av besvikelse finns där. Jag hoppas att de en dag kommer se tillbaka på det här och se det som en svag stund i kapitalismens hårda grepp, men jag är rädd att detta kan ta upp till 10 years.