OpinionVad hände med ansvaret MUF?

19 augusti 2020

Mobilen plingar till och ett meddelande lyser upp skärmen. “MUF är så töntiga på Tiktok” skriver kompisen som ändå själv är moderat. Jag fnissar för mig själv. Moderaternas Ungdomsförbund som försöker vara hippa, det måste jag ju bara se. Men ju mer jag scrollar blir jag allt mer orolig än road. 

Tiktok är en app som riktar sig till unga där folk lägger upp allt från sketcher till dansrutiner. MUF:s videos är dock annorlunda. Flera av dem fokuserar till största del på värvning. MUF:are som verkar vara så unga som tolv dansar stelt och pekar åt höger och vänster där rutor med deras budskap poppar upp i takt (eller otakt) till musiken. Ibland skriver de också egen text och rappar (pratsjunger) den till ett copyrightfritt beat.

De “lockande” uttrycken som används inkluderar “att sälja ut Systemet” och “tillåta alkohol i livsmedelsbutiker”. Vad de backar sina förslag med? Inget förutom avsmaken som lämnas i min mun.

Det MUF håller på med är skamligt nära alkoholreklam.

I en annan video tar de upp sin, enligt dem själva, viktigaste principer: frihet och ansvar. De vill onekligen ha friheten att kunna köpa alkohol lite när och var som helst, men vad hände med ansvaret? Som land har Sverige ett ansvar att skydda sina invånare, en institution som jobbar med detta är just Systembolaget. Att reglera tillgången på alkohol skyddar inte bara personer som skadar sig själva genom missbruk, utan också de som far illa genom medberoende.

Att man inte kan gå och köpa en flaska vodka på ICA kl. 19 på julafton förebygger spontanköp och skyddar barn från att behöva genomlida ännu en högtid i otrygghet med sin alkoholiserade förälder. 

Det MUF håller på med är skamligt nära alkoholreklam, men det är inte det som tänder elden i mig. Det är att de målar upp en värld med lättillgänglig alkohol som en jävla utopi. Och de målar inte den bilden för vem som helst, nej nej, de riktar den specifikt till sin målgrupp. Den som börjar vid 12 år. Låt det bara sjunka in en stund. Det handlar om barn som fortfarande formar sina tankar om världen, som är i en av de lättaste åldrarna att influera, speciellt genom ett medium de förstår.

Barnet i tolvårsåldern som sprider deras alkoholpositiva budskap på Tiktok – tror ni att hen kom på det själv? Hen har fortfarande många år kvar innan hen ens kan börja tänka på att få handla alkohol. Är det verkligen ansvarsfullt att få barn att tycka att lättillgänglig alkohol är en av politikens viktigaste frågor? Om ni nu är i ett sådant desperat behov av nya medlemmar MUF, så kanske ni ändå kan skita i att försöka hjärntvätta barn och förstöra liv, och ta lite jävla ansvar istället.

Lennon Björnänger Brood
motdrag@unf.se