Är du en av dem som duckat frågan om gårdsförsäljning? Vet du vad du tycker men tänker att någon annan får uttala sig om det? Någon som kan det lite bättre. I så fall har du gått i alkohollobbyns fälla.
Låt mig förklara varför. Att göra alkohol-och drogpolitik till så invecklade frågor att de bara glider förbi gemene man är en ytterst genomtänkt strategi av alkohol- och droglobbyn. Det sker hela tiden och det sker framför allt när det kommer till gårdsförsäljning.
Det är ingen slump att gårdsförsäljning är så här torrt, tråkigt och krångligt. Det är högst uttänkt eftersom det aldrig hade gått att införa gårdsförsäljning genom att säga ”Låt oss skrota Systembolagets monopol.” Nej, här har man valt att försöka göra just det – fast jättesakta och under jättelång tid och med hjälp av jättekrångliga frågeställningar. Och det är så extremt smart. För det räcker att bara höra orden gårdsförsäljning, fri konkurrens, EU och finska bärviner för att man inte ska palla ge sig in i debatten överhuvudtaget.
Vi måste bli fler som vågar säga vad vi tycker och alldeles särskilt när våra åsikter grundar sig på värderingar. Vi behöver inte kunna exakt varenda detalj inom något för att uttrycka vår åsikt. Till syvende och sist kan all alkohol-och drogpolitik kokas ned till en enda sak: innebär det här beslutet, lagen eller initiativet att vi är solidariska med dem som har det allra svårast? Är svaret nej så finns all anledning att ta debatten.
Var inte tyst. Vänta inte på att någon annan ska säga det bättre. Gå inte i alkohollobbyns fälla