MEDICINSK CANNABIS BANADE VÄG. Efter att cannabis för medicinskt bruk varit lagligt sedan länge, legaliserades nyligen cannabis för nöjesbruk i Kalifornien. Affärerna, så kallade dispensaries, där tidigare bara den som fått cannabis på recept kunde handla, finns kvar men nu är de öppna för alla.
DET NYA NORMALA. Det pågår en stor lobbyverksamhet som försöker skapa opinion för att legalisera cannabis nationellt i USA. Normaliseringen pågår för fullt i Kalifornien, en av landets mest inflytelserika stater.
BILLBOARDS – EN GENVÄG. Cannabis är fortfarande narkotikaklassat på federal nivå i USA. Cannabisreklam får inte visas på nationell TV, i tidningar eller i filmer som vänder sig till hela landet. Istället satsar många cannabisföretag på andra sätt att nå ut brett till allmänheten – som exempelvis billboards i populära områden i Kalifornien.
WEST HOLLYWOOD. Cannabisreklamen i Los Angeles är som mest synlig i kändistäta West Hollywood.
SÄLJ GREJ MED TJEJ. Vare sig det handlar om fyndig copy eller torrare versioner med vetenskaplig touch, så är det väl använda PR-temat ”sälj grej med tjej” frekvent förekommande.
EXKLUSIVT. “Med men” – en ordlek som anspelar på såväl den medicinska aspekten av cannabis, som tv-serien “Mad men” med liknande namn – är en av de mer exklusiva cannabis-kedjorna.
BIG BUSINESS. I år fick alla besökare på Oscarsgalan goodiebags med medicinsk cannabis. Många Hollywood-stjärnor startar också egna cannabismärken. Snoop Dogg gör Leafs by Snoop tillsammans med
kanadensiska Canopy Growth Corporation. Foto: Wikicommons, Leafs by Snoop,, Whoopi and Maya.
NYFIKEN? Märket vänder sig till ”cannabis curious”, för att locka in de som annars känner sig rädda för att testa, och inte riktigt vet var de ska börja.
”Reklamen riktar sig till unga”
Rachel Samples, marketing director på reklambyrån Maverick i Los Angeles, säger att hon upplever att reklamen ofta riktar sig till unga högutbildade personer med prestigefulla jobb, universitetsstudenter och personer som är intresserade av hälsa.
–Jag tror också att många företag konsumerar produkterna själva som en slags reklam.
Hon skulle gissa på att målgruppen oftast är personer i 20–30-årsåldern. Hon säger att cannabisreklamen definitivt vill visa ett alternativt sätt att hantera fysiska hälsoproblem men också ångest.
– Jag tror att reklamen har en enorm påverkan på hur accepterad och ”mainstream” cannabis-
användning är.
Hon menar att det i sig skapar en större acceptans bland den unga befolkningen.
Medan det finns tydliga regler kring hur man får göra reklam för alkohol till unga, är det mer vagt när det kommer till cannabis.
– Om du skulle be en influencer att promota ett visst cannabisföretag, hur stor procent av deras publik måste vara över en viss ålder? Jag har sett olika svar från olika håll och det känns som att mer formella riktlinjer måste sättas.