Cannabisindustrin vill framstå som hälsosam

22 mars 2023

Trots att reklamen finns överallt tog det mig tid att fatta vad ”Mantle” är. Jag har sett affischerna med frukt som ska föra tankarna till vulvor på där man annars ser reklam för kulturevent. Mantle säljer ”cannabeauty”, med hjälp av personer som verkar i gränslandet mellan kultur, aktivism och reklam. Ett exempel är ”The Pussy Collection”, en intimvårdsserie frontad av Silvana Imam.

De stora pengarna ligger inte i hudkrämerna, utan i att skapa en helt ny marknad för en beroendeframkallande substans.

I rapporten ”Cannabisindustrins strategier och metoder” lyfter Narkotikapolitiskt centrum, NPC, att termen ”medicinsk cannabis” används för att öka acceptansen för cannabis även som rusmedel. På samma sätt är ”cannabeauty” är ett sätt att få cannabis att framstå som fräscht och hälsosamt. De stora pengarna ligger inte i hudkrämerna, utan i att skapa en helt ny marknad för en beroendeframkallande substans.

Mantle vill framstå som underdogs, men bolaget har tagit in flera miljoner i kapital. Bland grundarna finns Josefin Landgård, medskyldig till appen Kry som tjänat miljoner på att diagnostisera människor med förkylning och förlänga recept utan att ta ansvar för uppföljningen. NPC-rapporten konstaterar att de som jobbar för att legalisera cannabis också har kanaler för att sprida och tjäna pengar på den.

Skrämmande är att produkterna riktar sig till kvinnor, som brukar betydligt mindre cannabis än män. Ofta ses cannabis som en lösning på psykisk ohälsa och smärta, problem som är vanligare bland kvinnor. Precis som tobaksindustrin lyckats rekrytera en ny generation kvinnor in i nikotinberoende med sitt ”vita snus” försöker cannabisindustrin nu rekrytera konsumenter bland hälsomedvetna kvinnor.

Fanny Åström
motdrag@unf.se